lauantai 29. heinäkuuta 2017

Vielä ruokinnasta


Tähän aiheeseen taidetaan palata useasti, mutta kerron tässä yhdestä sivustosta, josta löydät paljon tietoa millaista on hyvä ruoka ja millaista se ei ole.

Kuluttajaa nimittäin sumutetaan armottomasti tälläkin saralla! Kalliissakin ruoissa käytetään säilöntäaineita, jotka ovat MYRKKYJÄ, mutta niitä saadaan laillisesti käyttää, koska koiraparkojen ruokaa eivät koske samat säännökset kuin ihmisten ruokaa. Jokainen voi vaan miettiä, mitä koiran puhdistuselimille tapahtuu vuosien mittaan...

Eläinperäiset tuotteet voivat olla kanansulkia, nokkia ja jalkoja.  Mainittu lihapitoisuus ei todellakaan välttämättä kerro ruoan laadusta, eikä sitä, miten paljon valmiissa tuotteessa on lihaa jne.

Siksi ei ole se ja sama, millä pennun ruokkii.

Tässä vain muutama syy pikaisesti sille, miksi minä en käytä nappuloita. 

Niin ja se sivusto... www.shetland.fi

Olli Wuorimaa on tutkinut näitä juttuja, ja esim. hiivasta löydät artikkelin, kun googlaat Shetland Oy. Hiiva on yksi parinkymmenen viime vuoden aikana koiriin iskenyt vitsaus. Silloin, kun minulle tulivat ensimmäiset koirat, sellaisesta ei tiedetty mitään, ei ainakaan koiraporukoissa puhuttu. Jossain on siis menty pahasti pieleen.

En sano, että kaikki nappularuoka on yhtä ja samaa peetä. On laadukkaitakin merkkejä, vaikka minulla niistä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta esim. Golden Eagle ja Josera noudattavat korkeampia kriteerejä. Näistä sarjoista kannattaa ottaa selvää. Lisään tähän listaan vielä Canaganin juteltuani yhden pennun tulevan omistajan kanssa.

En tarkoita, että kukaan alkaa syöttää mitään tiettyä merkkiä minun suositukseni perusteella, ja sitä paitsi, minä liputan edelleen sen luonnollisen ruoan puolesta. Aika moni pennunostaja on tullut samaan tulokseen, joidenkin kanssa täytyy vielä keskustella.
Toivottavasti jokainen ymmärtää, että minun täytyy olla vakuuttunut siitä, että laadukas ja johdonmukainen ruokinta jatkuu, ennen kuin voin luvata pentua kenellekään.


Tiedän, että tämä aihe kuumentaa ihmisiä, enkä ala kiistelemään kenenkään kanssa. Myös minä olen saanut kritiikkiä siksi, etten syötä nappuloita. Olen pilannut koirani syöttämällä niille, mitä sattuu... Vapaassa maassa jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, vaikka kovin huonokuntoisilta koirani eivät näytä. Väinön turkista voi naamaansa peilata, eikä Fiinu ole mennyt surkean näköiseksi vaikka on imettänyt aika ison poppoon.

Kuten sanottua, tähän palataan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti